Ansökan om merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som assistansanordnare ansöka om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents sjukfrånvaro enligt 9 § 2 LSS.

Förutsättningen är att vikarie har anlitats, det vill säga att assistans faktiskt har utförts. Detta följer av Högsta förvaltningsdomstolens dom (mål nr 6356-14).

Vem kan ansöka

Den enskilde ansöker om insatsen hos kommunen vid varje sjuktillfälle. Den enskilde kan också ge fullmakt till sin assistansanordnare att:

  • ansöka om ersättning,
  • ta emot den ekonomiska ersättningen, samt
  • ta del av beslutet.

Efter beslut

När beslutet är fattat får ni det skriftligt.
Därefter ska ni fakturera Gislaveds kommun. 
Besök Gislaveds kommuns webbplats för fakturering.

Ange:

  • Konteringsreferens: G30104
  • Ansökans referensnummer i fakturans information.

Ersättning betalas endast ut till assistansanordnare eller direkt till den enskilde.

Frågor

Om du har frågor:

Skyddad identitet

Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) behöver du vända dig till Kontaktcenter Gislaveds kommun telefonnummer 0371-810 00.  Alternativt hämta blankett i Gislaveds kommuns reception.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa