Begäran av registerutdrag
Den här tjänsten kräver inloggningBegäran av registerutdrag
I denna e-tjänst kan du göra en begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen.
Registerutdraget innebär att du får del av de personuppgifter som behandlas om dig samt
information om behandlingarna.
Observera att registerutdrag endast ger information om vilka personuppgifter som finns registrerade.
Om ni vill ta del av handlingar i sin helhet så som en journal, ska en begäran om allmän handling
göras och då får du kontakta respektive förvaltning via e-post eller telefon.
Är du registrerad har du rätt att få bekräftelse på om personuppgifterna har eller håller på att behandlas,
och i så fall få tillgång till dessa. Detta gäller förutsatt att din begäran inte är uppenbart ogrundad eller orimlig.
Det kan till exempel vara en uppgift om att du finns med:
- i ett datasystem som skolan använder.
- i ekonomisystemet om du sökt bygglov.
- i rekryteringssystemet om du sökt arbete inom kommunen.
Registerutdraget lämnas ut högst 30 dagar efter att din förfrågan inkom. Denna tid kan förlängas med
ytterligare 60 dagar om begäran är komplicerad eller om antalet begäran som hanteras är stort.
Skyddad identitet
Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) behöver du vända dig till Kontaktcenter Gislaveds kommun telefonnummer 0371-810 00. Alternativt hämta blankett i Gislaveds kommuns reception.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av
informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder
för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
1 år
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter på sidan Hantering av personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Gislaveds kommuns
dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktperson
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@gislaved.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@gislaved.se
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@gislaved.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)