Ansökan om ledighet från grundskola/anpassad grundskola för att delta i musikskolans verksamhet

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information om ledigheter

Musikskolans undervisning sker i första hand efter skoldagens slut eller på raster och håltimmar. I undantagsfall kan musikskolans undervisning även ske under grundskolans/anpassade grundskolans ordinarie lektionstid. Då behöver rektor bevilja ledighet.
 
Vid prövning av ledighetsansökan gör rektor en samlad bedömning över elevens situation. Faktorer som ledighetens längd, elevens studiesituation, hur angelägen ledigheten är för eleven och elevens möjlighet att ta igen eventuellt förlorade kunskaper, vägs in i bedömningen. Beviljade ledigheter kommer att omprövas av rektor minst en gång per termin, vilket innebär att beviljad ledighet kan återkallas om elevens studiesituation har förändrats.
 
Ansökan om ledighet görs av vårdnadshavare inför varje termin. Om eleven byter skola behöver en ny ansökan göras. 
 
När ansökan registrerats får du en bekräftelse via e-post på att ärendet är inskickat. 
Besked om ansökan har beviljats eller avslagits lämnas av rektor.
 

Observera att ansökan om ledighet görs efter att musikskolan lämnat förslag på tid.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa