Ansökan om ledighet från grundskola/anpassad grundskola för att delta i musikskolans verksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningInformation om ledigheter
Musikskolans undervisning sker i första hand efter skoldagens slut eller på raster och håltimmar. I undantagsfall kan musikskolans undervisning även ske under grundskolans/anpassade grundskolans ordinarie lektionstid. Då behöver rektor bevilja ledighet.
Vid prövning av ledighetsansökan gör rektor en samlad bedömning över elevens situation. Faktorer som ledighetens längd, elevens studiesituation, hur angelägen ledigheten är för eleven och elevens möjlighet att ta igen eventuellt förlorade kunskaper, vägs in i bedömningen. Beviljade ledigheter kommer att omprövas av rektor minst en gång per termin, vilket innebär att beviljad ledighet kan återkallas om elevens studiesituation har förändrats.
Ansökan om ledighet görs av vårdnadshavare inför varje termin. Om eleven byter skola behöver en ny ansökan göras.
När ansökan registrerats får du en bekräftelse via e-post på att ärendet är inskickat.
Besked om ansökan har beviljats eller avslagits lämnas av rektor.
Observera att ansökan om ledighet görs efter att musikskolan lämnat förslag på tid.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- Gallras vid inaktualitet
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har frågor eller synpunkter kring hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att ta kontakt direkt med oss. Anser du att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsregelverken så bör du informera oss om det snarast. Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud som har till uppgift att övervaka att vi som organisation följer dataskyddsregelverken.
Du har även rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens webbplats (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktuppgifter
Telefon: 0371-810 00
E-post: kommunen@gislaved.se
E-post: dataskyddsombud@gislaved.se
Integritetsskyddsmyndigheten
Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Postadress: Box 8114, 104 20 Stockholm
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
utbildningsnamnden@gislaved.se
Kontaktcenter
kommunen@gislaved.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)